שיקום כלכלי לעסקים

הקפאת הליכים ושיקום לחברות

דרכי התמודדת משפטית עם מצוקה תזרימית בעסקים

מצוקה תזרימית היא בעיה מוכרת לבעלי עסקים, גם אם הקמת עסק מצליח, בנקודת זמן מסוימת, העסק עלול להימצא בתקופה של משבר תזרימי המאיים על המשך קיומו של העסק שלך! במאמר זה אביא בפניכם סקירה של חוק חדש יחסית המאפשר שיקום כלכלי והקפאת תשלומים לעסקים הנמצאים במשבר תזרימי ואעמוד על יתרונותיו השונים של החוק.

רקע ועקרונות החוק

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 (להלן:"החוק"), חוקק בשנת 2018. מטרתו הראשונה של החוק היא שיקום כלכלי של העסק שמצוי במשבר, החוק מבטא שינוי תפיסה לפיה, מצוקה תזרימית איננה עוולה או פגם מוסרי אלא בבחינת "רע הכרחי" ומהווה חלק ממהלך טבעי של פעילות עסקית כלכלית בשוק התחרותי.

פתיחת ההליך

הגשת בקשה לצו פתיחת הליכים תתבצע לפי סעיף 8 לחוק. הבעלים של העסק אשר הגיש את הבקשה רשאי לבקש מביהמ"ש להורות על הפעלת עסקו לצורך שיקומו הכלכלי בצרוף מתווה ראשוני ודרכי פעולה לשיקום הכלכלי של העסק.

החלטת ביהמ"ש על צו לשיקום כלכלי

בהתאם להוראות החוק ביהמ"ש הוא שמחליט באם לאשר את מסלול השיקום הכלכלי, במקרה שהמצוקה התזרימית ניתנת לפתרון בהליך שיקום ולא מדובר על ניהול כושל, מוצר לא טוב וכו', בית המשפט יאפשר לבעל העסק לנסות לשקם את עסקו.

מתן שליטה ליוזם ההליך באשר להתפתחות ההליך המשפטי – אם ביהמ"ש יסבור כי אין במתווה הכלכלי שהוגש די בכדי להורות על שיקומו, יכול בעל העסק לחזור בו מהבקשה או לתקנה ובכך להימנע ממצב של פירוק החברה. אפשרות זו לא קיימת כאשר הבקשה מוגשת על ידי נושה של החברה, או אז ההליך המשפטי יכול להוביל לפירוק החברה.

היתרונות בקבלת צו שיקום הליכים:

הקפאת הליכים – הליכי הוצאה לפועל ותביעות משפטיות כנגד העסק יוקפאו. בנוסף, בעל העסק לא יידרש לשלם את רובם ככולם של התשלומים וההליכים יוקפאו לתקופת שיקום מוגדרת של 9 חודשים.

מינוי מנהל מיוחד מתוך החברה עצמה – ביהמ"ש יורה על מינוי מנהל מיוחד לחברה לצורך שיקומה הכלכלי. החידוש בחוק מאפשר לחברה שהגישה את הבקשה, לבקש שאחד מחברי ההנהלה הוא שימונה למנהל המיוחד (במקום גורם חיצוני) בתקופת השיקום הכלכלי. שכן גורם מתוך החברה, אשר מכיר אותה על בוריה יכול לנהל אותה בצורה טובה יותר.

זכות לבטל חוזים קיימים ולכפות המשך התקשרות בחוזה גם שהצד השני רוצה לבטלו- יתרון נוסף בהליך השיקום הכלכלי הוא האפשרות להשתחרר מחוזים ואף לכפות המשך חוזים על גורמים עסקיים.

דוגמא- נניח שבעל עסק אשר שוכר חנות במקום כלשהו ולא שילם דמי שכירות בתקופת המשבר התזרימי ובעל הנכס (המשכיר) ביטל את חוזה השכירות בגין אי תשלום דמי שכירות. כמובן שבלי חוזה שכירות אין תקומה לעסק שפועל כחנות והעסק צפוי לקרוס.

במקרה זה, החוק מאפשר לבעל העסק (שהתמנה כמנהל מיוחד) להגיש בקשה לביהמ"ש לכפות על בעל הנכס להמשיך את חוזה השכירות עבור החברה, חרף העובדה כי לא שילם דמי שכירות.

**סקירה זו ראשונית ומובאת כאן לפניכם על מנת להעלות למודעות הציבור הרחב את קיומו של חוק זה ואינה מהווה ייעוץ משפטי.

לייעוץ ראשוני ללא עלות

עורך דין שלו טסה

אני כאן ללוות אתכם בתהליך המשפטי במקצועיות נחישות ואמפטיה.

צרו קשר בנייד: 050-6499921
או השאירו פרטים בטופס ונחזור אליך בהקדם האפשרי.